Monday, July 03, 2006

Masih Memikirkannya

" The Annual Festival Of BKPJM"

" Selesai perjumpaan 2 hari lepas, Terasa kurang sedikit rasa yang terbuku di dada. Program yang nak dianjurkan bukan sebarang program. Dan ini kali pertama aku sandang tugas mengendali program sebegini. Perubahan tarikh program sedikit sebanyak menggangu gugat diri aku sendiri. Sebabnya hajat asal pulang ke malaysia awal aku tunda last minit. Yang lepas aku tunda lagi. Ermm pening gak, tp kali ni aku takkan tunda lagi. Mak pun dah sibuk tanya, Apatah lagi abah. Dalam hati sebenarnya sayang nak tinggalkan mesir ni...Hanya Tuhan lebih tahu macam mana aku rasa. Sayang nak tinggalkan apa yang aku pelajari di sini, apa yang aku dapat di sini. Takkan sama macam kat malaysia nanti.

Syukur sangat-sangat sebab tarikh program tak bertindan. Sekurang-kurangnya aku boleh selesaikan segala tugas hingga akhirnya. Kalau bertindan alamatnya adalah yang kena jadi mangsa atas tugas yang aku tinggalkan.Go go cayyo! buat semua exsekutif yang terlantik. Moga program yang dirancang akan berjalan lancar... Amin ya rabb.

" Malaysia"

Baru sebentar tadi chat dengan adik. Alhamdulillah semua sihat. Semua persiapan masih dalam proses. Bak kata adik, Tinggal tunggu aku balik je. Sampai je malaysia boleh on dah. Penat tu...Sampai malaysia dah nak kena rewang pulak...Bukan sebarang rewang... Nak wat tu la ini la...Maklumla nak sambut abang ipar first dalam keluarga. Macam mana eik! mesti kekok kalau ada orang baru ni. Apa pun tunggu dan lihat je la nanti. Takut gak ni nak balik malaysia. Sebab... Ada sesuatu menanti aku nanti.

Hati berteka teki,
Jiwa terasa gundahnya rasa,
Longlainya langkahan kaki ku rasa,
Terasa seisi Ruang bukan milikku,
Sememangnya bukan milikku,
Tiada ku tahu untaian rasa yang menjalar di jiwa,
Misteri itu muncul kembali kala aku menjejak diri di sini,

Ya Allah,
Aku seolah lemah di kala ini,
Panahan apakah yang kau lontarkan di balik Ujian diri,
Aku seolah hilang punca diri,
Betapa tinggi nilai kasih sayangmu,
Tak mungkin kau timpakan semua ini,
Pada diri yang mampu mengemudi laluan diri.






1 Comments:

At 6:34 PM, Blogger MZP said...

Syarat-syarat Pertandingan Membina Blog 2007 Anjuran BKPJM.

1. Anda mestilah seorang ahli BKPJM yang sedang berada di Mesir.

2. Anda mestilah mendaftarkan diri ke http://bkpjm.itopsites.com dan

menampalkan kod HTML-nya di blog masing-masing ( supaya logo pertandingan

kelihatan )

3. Logo mestilah dipaparkan di bahagian atas sidebar atau

bahagian-bahagian yang mudah dilihat.

4. Pertandingan berlangsung sepanjang tempoh bermula dari 1 Mac 2007 ( 2

petang ) hingga 31 Mac 2007 ( 2 petang )
, dan pemarkahan akan diambil

sepanjang tempoh sebulan itu. Tiada markah diambil sebelum dan selepas tempoh

itu.

5. Pemarkahan dibuat berdasarkan konsep penambahan dan penolakan

markah
sebagaimana perincian berikut :

a) Aspek-Aspek Penambahan Markah :

- Membuat apa juga posting/entri
- Membuat posting/entri bahasa Arab dengan tulisan Arab.
- Membuat Posting bahasa Inggeris
- Melakukan sebarang perubahan kepada template dan perubahan itu berjaya.
- Menambah sesuatu kod HTML atau item pada blog, yang asalnya item itu tiada

dalam template asal. Setiap satu jenis konsep layak menerima satu kadar

markah tertentu.

b) Aspek-Aspek Penolakan Markah :

- Blog tidak update kerana tidak membuat posting/entri.
- Membuat posting ciplak, berasaskan copy/paste, hasil penulisan orang lain.
- Tidak membuat perenggan langsung dalam entri/posting menjadikannya satu

perenggan panjang berjela.
- Posting terlalu panjang dan membosankan serta meleret-leret.
- Tatabahasa terlalu teruk dan set taip terlalu teruk.
- Posting terlalu pendek ( kurang 10 perkataan )
- Melakukan perubahan pada template tetapi perubahan itu gagal.
- Melakukan penambahan item atau kod HTML, tetapi ia gagal berfungsi.
- Penambahan item atau apa-apa konsep yang serabut dan kucar kacir secara

keterlaluan sehingga kelihatan terlalu serabut.

6. Pemarkahan berkenaan template akan dibuat secara mingguan manakala

pemarkahan berkenaan entri dibuat secara harian.

7. Lima Blogger yang menduduki ranking teratas dalam carta topblog

bkpjm
akan mandapat markah bonus. ( dinilai pada setiap hari jam 3 petang

)

8. Keputusan hakim adalah muktamad.

Yang benar, Mohd Zaki.

Sebagaimana yang kelihatan, markah paling besar berada pada posting dan

entri, bukan pada design template. Namun kedua-duanya mempunyai kadar markah

masing-masing. Selamat mencuba.

 

Post a Comment

<< Home