Thursday, April 06, 2006

" PEMERGIAN YANG TIADA PENGGANTI"

Genap sudah 4 bulan dia meninggalkan lembaran kehidupan yang fana ini.Padanya ku panjatkan doa agar dirahmati rohnya, diangkat segala amalannya.Dikurniakan darjat yang selayaknya.Perginya tiada pengganti.Di sisinya tiada peneman diri.Aku sendiri tidak mampu untuk menjadi penemannya hingga ke hembusan nafasnya yang terakhir.Betapa aku tangisi pemergiannya...Hanya pada yang berhak memiliki dirinya.Siapalah aku di sisinya...Hanyalah hamba yang lemah, Kerdil lagi hina.


11 Dec 2005 ( 08:42:55 p:m - mesir ) ( 02:41:55 a:m -Malaysia )

Penat rasa hari ni.Baru Tadi menjenguk madam & pa'dam yang tinggal di syaqah satu.Almaklumla lama tak bertandang. Melihat keletah si kembar dah cukup menempis rasa letih ni. Sesekali melayan budak-budak ni syok jugak. Ambil pengalaman bak kata orang tua-tua.

Sekembaliku ke syaqah sendiri, leh xperasan pulak bila masa massage masuk... Maklumla bila xder kredit ni xberbunyila handset tu. Bukan xder ongkosnya tapi memikirkan bajetnya. Kadang kala membuntukan diri jugak bila memikirkan soal ongkos ni. Bila di kira-kira... Adalah jugak 2, 3 bulan lepas top up hanset 2 kali sebulan. Jenuh jugak... Nak buat macammana... Memag nak guna sangat.

Berbalik cerita tadi... Massage dibuka..."K.Ti... Nyaie baru je meninggal dunia. Na n K.mamah dalam Perjalanan Ke Rumah Cik.Ali ni. Jenazah Nyaie dalam perjalanan dari Hospital Batu Pahat. Al-Fatihah... Mak Abah kirim salam. Jaga diri!"Petikan massage yang ku terima dari adik ku.
Luluh rasa hati tika itu. Hanya tuhan saja yang memahami hatiku tika itu. Belum pun sempat untukku Menemaninya Hari Raya lepas..."bila Nyaie Meninggal? "Massage ku balas menggunakan Mahmul.

Lima minit kemudian handset berbunyi... Laju Jari ini Menjalar ke punat on..."Tadi pukul 1.30 pg... Nyaie baru kelmarin dibawa ke hospital. Banyak-banyakkan bersabar...Baca Al-Fatihah & Yasin. Na & K.Mamah on the way ke umah Cik.Ali... Mak Abah kat kereta depan"...

Seminggu berlalu, Hati ku tetap digundah rasa bergelora seolahnya ada lagi ujian yang akan ku lalui selepas ini. Pada zahirnya ku gaghkan diri namun jauh di sudut batinku, jiwa meronta untuk pulang ke pangkuan keluarga. Tiada siapa mampu menolak mahupun melarikan diri andai panggilan tuhan itu pasti...Aku mula menerima sedikit demi sedikit ketentuan ilahi. Ketentuan ini mengajar aku erti kasih sayang. Erti betapa kita perlu menghargai setiap sesuatu yang bukan selamanya milik kita. Setiap permulaan ada pengakhirannya...Begitu juga dengan kehidupan manusia.

3 FEBUARI 2006( 02:42:08 - Mesir) ( 02:42:08-Malaysia)

Dua bulan berlalu... Malam tu aku tidur lewat. Menyusun data pelajar-pelajar iskandariah sambil- sambil mendengar alunan nasyid dari kaset mestica. Handset bergegar..."Alahai! Siapa pulak la yang rajin sangat nak bg massage pagi-pagi ni..." Desik hatiku.

"Mak Usu Pontian meninggal...Kebumi pagi ni...Ni massage dari abah. Na kat kampus dah...K...Jaga diri...Jangan tak makan...Wassalam" Sender: Dek Min +6012.......
Innalillah hi wainna ilaihi rajiun...

Ujian yang bertimpa-timpa ini membuatkan aku hampir hilang kekuatan. Selepas satu kehilangan ...Satu lagi kehilangan yang perlu aku terima. Tuhan lebih menyayangi mereka lebih dari sayangnya ku pada mereka...."DIA" Lebih kasihkan mereka lebih daripada kasihnya aku pada mereka...

"Xtaula sebab apa nenek meninggal. Na xcall rumah lagi..Pagi tadi kebumikan..Xtaula meninggal bila.Abah just bagi tahu kebumi pagi tadi. Kredit Na pun tinggal sikit je ni. Apa-apa hal nanti Na inform kat akak. Take care!" Massage ke-2 ku terima seusai Solat Dhuha selepas Massage pertanyaan ku malam tadinya tidak berbalas.

Ke mana kan ku bawa hati....
tika diri merintih
mencari dahan berteduh
Ke mana kan ku luahkan rasa hati
andai dirimu bukan bersama ku lagi
Oh Tuhan...
betapa aku lemah menagih kasih insani...
sedang ku tahu kasihmu jua kekal abadi
oh Tuhan...
hanya kepada-mu aku memanjat kasih sejati
andai kasih insani tidak tergapai
lantaran kasihmu yang xpernah surut ditelan waktu nan beransur pergi

0 Comments:

Post a Comment

<< Home