Tuesday, April 25, 2006

Nasihat SyeikhAbdul Kadir Al-Jailani


Nasihat Syeikh Abdul Kadir Al-Jailani

" Janganlah engkau cemas tentang rezekimu, Kerana pencariannya kepadamu lebih kuat daripada engkau mencarinya.Apabila engkau memperolahi rezeki untuk hari ini, Janganlah engkau risaukan rezeki untuk hari esok.Sebagaimana engkau tidak lagi merisaukan untuk kelmarin yang sudah berlalu.Sedangkan hari esok...Apakah engkau tahu, Sama ada ia akan sampai kepadamu atau tidak?"

" Uruslah keperluanmu untuk hari ini, Seandainya kamu mengenal Allah maka kamu akan menyibukkan diri dengannya & menjauhkan dirimu daripada memburu rezeki kerana perasaan takut kepadanya itu akan mampu mencegahmu daripada memburu rezeki"

" Wahai hamba, Aku melihat bahawa kamu hanya sedikit mengenalnya & Rasulnya, Sedikit sekali mengenal Kekasih Allah & Pewaris Para Nabinya untuk manusia. Kamuialah manusia yang kosong adripada pengertian. Tidak ubahnya sebuah sangkar tanpa burung atau rumah kosong yang sudah hancur lusuh atau bagaikan pepohon kering yang daunnya keguguran"

" Semestinya hati seorang hamba adalah dengan Islam kemudian dengan mengakui hakikat dan kewujudan islam itu. Iaitu penyerahan jiwa raga secara menyeluruh. Serahkanlah dirimu kepada Allah yang hak.Maka dia akan menyelamatkanmu, Menyelamatkan nafsumu dan dirimu sendiri.Keluarkanlah engkau dari hati mu dan daripada semua makhluk.Khususnya manusia, Kemudian menetapkan kamu di hadapan yang Maha Hak dengan bertelanjang daripada dirimu dan daripada segala insan.Jika Al-Hak menghendaki ,Maka Dia akan memberikanmu pakaian dan mengembalikanmu kepadamakhluk manusia.Kerana itu ikutilah perintahnya kepadamu dan kepada semua makhluk disertai dengan sikap redha kepada Rasul yang sudah diutuskannya"

" Wahai kaumku, Malulah engkau kepada Allah dengan semalu-malunya, Janganlah engkau melalaikan masa-masamu. Janganlah kamu mensia-siakannya. Janganlah kamu menyibukkan dirimu dengan mengumpulkan sesuatu yang tidak akan engkau makan, Menganggar-anggarkan sesuatu yang tidak mungkin dapat engkau capai, Membangunkan sesuatu yang tidak mungkin engkau diami kerana semuanya itu akan menghalangmu daripada makam Tuhanmu"

" Ingatan kepada Allah selalu terhayun di dalam hati orang yang arif, Sehingga mereka lupa akan segala sesuatu yang pernah diingatinya sebelum itu.Apabila hal itu kamu dapat laksanakannya dengan sempurna, Maka syurgalah tempat tinggalmu, Iaitu syurga yang dijanjikan. Syurga yang dipilih di dunia ialah redha dengan kehendak Allah, Bermunajat kepadanya, Menyingkap tabir yang ada di antaranya dan Allah"

" Kebaikan adalah dalam menghadap kepadanya sedangkan beburukan adalah berpaling daripadanya. Setiap malam yang kamu harapkan ganjarannya, Maka ia adalah milikmu, Maka amal itu adalah untuknya. Apabila engkau beramal dengan mengharapkan imbalannya maka balasan untukmu ada kepada makhluk dan Apabila kamu beramal kepada zatnya maka balasannya untukmu ialah kedekatanmu kepadanya dan melihatnya"

0 Comments:

Post a Comment

<< Home